O rajdzie
Informacje o wydarzeniu
Zaplanowany na 5-7 września Rajd Śląska 2019 jest organizowany przez Automobilklub Ziemi Tyskiej. Zawody są kontynuacją udanych i bardzo dobrze ocenianych edycji Rajdu Mikołowskiego oraz Rajdu Mikołowsko-Żorskiego, czyli imprez w randze rajdu okręgowego, rozgrywanego w ramach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Działania tyskiego automobilklubu znalazły uznanie w oczach władz Polskiego Związku Motorowego, które w 2017 roku powierzyły AZT ambitne zadanie organizacji jednej z rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
W tegorocznej edycji Rajdu Śląska, oprócz zawodników walczących o punkty w mistrzostwach Polski, na odcinkach specjalnych zmierzą się także kierowcy i piloci rywalizujący o tytuły w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, a także załogi w pięknych samochodach historycznych sprzed lat, którzy ścigają się w ramach MOTUL Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Rajd Śląska to wydarzenie dofinansowane z budżetu województwa śląskiego. Honorowy patronat nad imprezą objął Marszałek województwa śląskiego. Partnerami wydarzenia są także miasta Mikołów, Żory i Mysłowice. Bazą rajdu jest zmodernizowany Stadion Śląski.
W sezonie 2019 Rajd Śląska jest również elementem obszernego programu obchodów 100-lecia Powstań Śląskich. Pierwsze z trzech Powstań Śląskich wybuchło w sierpniu 1919 roku. Zatem w tym roku obchodzimy 100-lecie rozpoczęcia walki Ślązaków o przyłączenie tego regionu do Rzeczypospolitej. Rajd Śląska również będzie imprezą nawiązującą do historii, o której – nie tylko przy okazji jubileuszu – warto przypominać.
Rajd Śląska – kluczowe informacje
- Co, gdzie i kiedy – program rajdu [LINK]
- Mapy rajdu – gdzie będą się ścigać? [LINK]
- Jak oglądać i kibicować [LINK]
- Jak dojechać [LINK]
- Bezpieczeństwo na rajdzie [LINK]
Czym są rajdy samochodowe?
W rajdach samochodowych rywalizują załogi złożone z kierowcy i pilota. Zawodnicy ścigają się wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli zamkniętych dla ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych, mało uczęszczanych fragmentach dróg. Między poszczególnymi odcinkami specjalnymi (tzw. oesami) załogi przemieszczają się drogami dojazdowymi – w otwartym ruchu, z poszanowaniem wszystkich przepisów prawa o ruchu drogowym.
Przebieg rajdu samochodowego wyznacza harmonogram, którego załogi muszą przestrzegać, tj. meldować się określonym czasie w określonych miejscach – tzw. punktach kontroli czasu. Odcinki specjalne rozgrywane są w pętlach, najczęściej od dwóch do pięciu oesów. Między poszczególnymi pętlami załogi zjeżdżają do parku serwisowego, zlokalizowanego najczęściej w bazie rajdu. Mechanicy mogą naprawiać samochody wyłącznie w parku serwisowym i mają na to wyznaczony czas – również określony w harmonogramie zawodów. Poza parkiem serwisowych rajdówki mogą być naprawiane wyłącznie przez kierowcę i pilota.
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski – informacje
RSMP to najważniejszy i najwyższy cykl rajdowy w Polsce. Zawodnicy walczą w nim o tytuł rajdowego mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, a także o korony mistrzowskie w poszczególnych klasach. Najpopularniejsze kategorie samochodów rajdowych, którymi załogi ścigają się w RSMP, to m.in.:
- R5 – w pełni wyczynowe samochody, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Auta napędzane są 1,6-litrowymi silnikami turbo o mocy około 280-300 KM, przenoszonej na wszystkie cztery koła. Samochody tej klasy to m.in.: Skoda Fabia R5, Ford Fiesta R5, Peugeot 208 T16 czy Hyundai i20 R5.
- R2 – w pełni wyczynowe auta, zbudowane od podstaw do sportu samochodowego w oparciu o seryjne modele. Te samochody napędzają silniki o maksymalnej pojemności 1600 cm3 (bez turbo) lub 1067 cm3 (z turbo) osiągające moc około 190-200 KM. W odróżnieniu od klasy R5, samochody R2 mają napęd tylko na przednie koła. Przykładami takich konstrukcji są m.in.: Peugeot 208 R2, Ford Fiesta R2 czy Opel Adam R2.
- Open N – do tej klasy zaliczane są tzw. samochody produkcyjne, czyli rajdówki będące seryjnymi wersjami sportowych modeli o ściśle ograniczonych możliwościach modyfikacji. Przykładami takich aut są Subaru Impreza oraz Mitsubishi Lancer. Oprócz tego, w tej klasie ścigają się też zawodnicy dysponujący samochodami typu Proto. Są to konstrukcje oparte najczęściej na podzespołach Mitsubishi Lancer w nadwoziach samochodów takich jak np. Ford Fiesta, Citroen C3. Auta Proto – choć podobne do samochodów klasy R5 są od nich mniej zaawansowane technicznie i wyraźnie wolniejsze.
W sezonie 2019 kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski składa się z siedmiu rund:
- 26-28 kwietnia: 47. Rajd Świdnicki–Krause (asfalt)
- 31 maja-1 czerwca: Rajd Nadwiślański (asfalt)
- 28-30 czerwca: PZM 76. Rajd Polski (szuter)
- 12-13 lipca: Rajd Elektrenów (szuter, Litwa)
- 8-10 sierpnia: 28. Rajd Rzeszowski (asfalt)
- 5-7 września: Rajd Śląska (asfalt)
- 4-6 października: 53. Rajd Dolnośląski (asfalt)
Rundy RSMP mają około 120 km odcinków specjalnych. Ten dystans najczęściej podzielony jest na 9-14 oesów. Pierwsza dziesiątka załóg każdej rundy RSMP zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzem Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.
W ciągu ostatniej dekady w rywalizacji o tytuły Rajdowego Mistrza Polski świetnie radzili sobie kierowcy pochodzący z województwa Śląskiego. Cztery tytuły mistrzowskie z rzędu wywalczył (2010, 2011, 2012 i 2013), pochodzący z Ustronia, Kajetan Kajetanowicz. Rok później mistrzostwo padło łupem urodzonego w Bielsku-Białej Wojtka Chuchały. Z kolei w sezonie 2015 najlepszym kierowcą rajdowym Polski został katowiczanin Łukasz Habaj.
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2019 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego, a honorowy patronat nad cyklem objął Marszałek Województwa Śląskiego. Kalendarz mistrzostw tworzy sześć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:
- 17-18 maja: 1. Rajd Ziemi Głubczyckiej (Głubczyce)
- 15-16 czerwca: 50. Rajd Festiwalowy (Opole)
- 6-7 września: Rajd Mikołowsko-Żorski 2019 (Chorzów) – w ramach Rajdu Śląska
- 27-28 września: 65. Rajd Wisły (Wisła)
- 12-13 października: 5. Rajd Grodzki (Gorlice)
- 15-16 listopada: 45. Rajd Cieszyńska Barbórka (Cieszyn)
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska rozgrywane są w oparciu o regulamin rajdów okręgowych – krótszych i mniej wymagających zawodów przeznaczonych dla kierowców mniej doświadczonych lub takich, którzy dysponują mniejszym budżetem. O tytuł Rajdowego Mistrza Śląska w klasyfikacji generalnej można walczyć wyłącznie samochodami z napędem na jedną oś. W tym cyklu jest także klasa dla zawodników w samochodach z napędem 4×4, lecz są oni klasyfikowani wyłącznie w ramach tej klasy.
Motul Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski – informacje
MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych.
W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund zostało przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonali te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach dając kibicom możliwość poczucia dawnej rajdowej atmosfery.
Sezon 2019 to dalszy rozwój mistrzostw. Każda z sześciu rund Motul HRSMP będzie rozgrywana w towarzystwie RSMP, a w kalendarzu nie zabrakło także najważniejszej rajdowej imprezy w naszym kraju – Rajdu Polski.
Kalendarz Motul HRSMP 2019:
- 26-28 kwietnia: 47. Rajd Świdnicki–Krause (asfalt)
- 31 maja-1 czerwca: Rajd Nadwiślański (asfalt)
- 28-30 czerwca: PZM 76. Rajd Polski (szuter)
- 8-10 sierpnia: 28. Rajd Rzeszowski (asfalt)
- 5-7 września: Rajd Śląska (asfalt)
- 4-6 października: 53. Rajd Dolnośląski (asfalt)
Informator rajdu
Informator Rajdu Śląska 2019 | Pobierz plik PDF |